Kramer Keukens is een bekende keukenspeciaalzaak in het Noord-Hollandse Avenhorn. Edwin Burggraaf is sinds 15 jaar eigenaar van Kramer Keukens en heeft het bedrijf zien groeien van een dorpswinkeltje tot een écht begrip in het keukenspecialistenlandschap. Op logistiek vlak werkt Edwin sinds jaar en dag samen met Euroline Logistiek. Hij neemt ons mee in het verhaal achter deze samenwerking.
Hoe lang is Kramer Keukens al klant van Euroline Logistiek?
“Ik denk dat Kramer Keukens een van de eerste klanten van Euroline Logistiek was. Ik weet zelf ook niet beter dan dat we met Euroline samenwerken. Ik schat daarom zo’n 30 jaar, maar dan ben ik nog voorzichtig.”
Wat doet Euroline Logistiek voor jullie?
“Eigenlijk is het heel simpel. Wij verkopen keukens in het midden tot luxe segment en omdat wij het praktisch vinden voor de monteurs en het de snelheid van montage te goede komt werken wij samen met Euroline Logistiek. Zij doen alles waar ik geen tijd voor heb en bovendien worden we niet de hele dag door leveranciers van ons werk gehouden. Dat wil zeggen alle zaken rondom de ontvangst, het verzamelen en het uitrijden van goederen. Zij ontzorgen ons daarin.”
Hoe doen zij dat dan precies?
“Iedere keuken die binnenkomt wordt bij Euroline Logistiek in Alkmaar geleverd en verzameld. Alleen showmodellen laat ik hier leveren. De chauffeurs kunnen hier wel komen, maar omdat alles zo smal is, is dat wel een behoorlijke uitdaging met een vrachtwagen van dertig meter. Als je dan bedenkt dat er wekelijks minimaal vijf keukens worden geleverd, dan snap je dat dat niet ideaal is. Bij Euroline hebben ze een laadperron waar het laden en lossen veel efficiënter gedaan kan worden. Dat is voor iedereen een stuk makkelijker.”
Daarnaast doet Euroline Logistiek ook de levering van onze keukens bij de klant. Op het begin moest ik daar wel aan wennen, dat je niet zelf je eigen spullen in je handen hebt is best raar. Maar het online systeem van Euroline werkt perfect. Daarmee kan ik bij Euroline meekijken en zie ik precies wat er allemaal al binnen is. Bovendien kan ik daarin ook opmerkingen plaatsen bij een levering. Bijvoorbeeld als een achterwand of vensterbank nog ingemeten moet worden en daarom later komt.”
Euroline Logistiek levert de keuken kort voor montage af bij onze klant. Vaak is dat één of twee dagen van tevoren. Daarin overleggen zij ook altijd keurig met de klant. De montage doen wij vervolgens zelf.”
Waarom besloten jullie de logistieke processen uit te besteden?
“Voornamelijk vanwege het gesleep. Je bent aan de levering van keukens zo veel man uren kwijt. Als je drie keukens levert per week, ben je drie keer zeker anderhalf uur kwijt. En dat dan keer twee (man personeel).
Ik zou voor de kosten van Euroline Logistiek ook zelf een loods en een vrachtwagen kunnen kopen en een chauffeur in dienst kunnen nemen, maar dan heb ik altijd de kosten daarvan. Ook in rustigere periodes, als ik bijvoorbeeld in de zomerperiode een paar weken geen levering heb. Voor ons is het een stuk makkelijker om daar geen manuren op te hoeven zetten.
Bovendien gaat de levering en ontvangst van goederen de hele dag door. En het is behoorlijk irritant als ik steeds gestoord word omdat ik een handtekening op een pakbon moet zetten o.i.d., terwijl ik aan het werk ben of bezig ben met klanten. Dat schiet niet op. De samenwerking met Euroline maakt het gewoon een stuk makkelijker.”
Waarom hebben jullie toentertijd voor Euroline Logistiek gekozen?
“Het is voor mij erg handig dat Euroline Logistiek in Alkmaar zit. Ik kan wel met een leverancier uit Lelystad gaan werken, maar dan kan ik niet dezelfde service leveren als dat ik nu doe. Nu kan ik als een klant wat nodig heeft altijd even in de auto springen en dan heb ik het binnen twintig minuten.”
Wat levert de dienstverlening van Euroline Logistiek jullie op?
“In het verleden, voor we met Euroline Logistiek aan de slag gingen, reden we zelf om 7 uur ’s morgens met een aanhanger naar onze klanten toe. Dan moesten eerst de bladen en alle andere materialen uit de wagen gesleept worden etc. Dan was het een uur of half 10 en hing de tong van de monteur al op de knieën. En dan moest het monteren nog beginnen. Dat was voor zijn productiviteit niet ideaal.
Nu is het veel makkelijker. Als Euroline weet dat wij op dinsdag gaan monteren, dan zorgen zij ervoor dat de keuken er hoe dan ook is en verzorgen zij daarin het klantcontact. Dat scheelt een hoop telefoontjes en zorgen en is bovendien een stuk effectiever. Onze monteurs rijden met een lege bus heen en kunnen direct beginnen met de montage.”
Hoe bevalt de samenwerking met Euroline Logistiek?
“Wout (de voorganger van Pieter bij Euroline) en de chauffeurs die hij vast in dienst had kende ik al heel wat jaar en daar werkte ik altijd erg fijn mee. Toen Pieter de Boer het overnam moesten we natuurlijk wel weer even aan elkaar wennen. Dat moest even aarden, maar dat gaat nu ook gewoon erg goed. En ik merk ook wel dat de huidige chauffeurs van Euroline Logistiek ook de nodige ervaring hebben. Tuurlijk is er wel eens wat, maar als het echt spannend wordt bel ik Pieter gewoon rechtstreeks. Dan wordt het opgelost.”
Wat vind jij kenmerkend aan Euroline Logistiek?
“Euroline Logistiek gaat heel ver in het ontzorgen. Ze bieden, naast de ontvangst en het wegzetten van de keukens, ook aan om na afloop alle troep op te ruimen. Daar gaan we binnenkort ook gebruik van maken. We zouden eventueel ook de monteurs van Euroline in kunnen schakelen, maar daar heb ik mijn eigen mensen voor dus daar maak ik op dit moment geen gebruik van. En als het nodig is kan Euroline ook dingen als stucloper, voor de bescherming van de keukenruimte, regelen. Een hele complete dienstverlening dus.”